Sinds Darwin wordt de stelling “survival of the fittest” door veel mensen als juist ervaren.
Deze stelling is vaak ook het thema in films. Al in de jaren 50 zagen we John
Wayne, in zijn vele rollen als de cowboy, die alles alleen wel kan regelen. Wat
van recentere tijd de welbekende Rambo.
In Nederland wordt deze manier van handelen doorgaans aangeduid met ‘macho’-gedrag.
In Nederland wordt deze manier van handelen doorgaans aangeduid met ‘macho’-gedrag.
Onderzoeken
in de tachtiger jaren wijzen uit dat het ‘recht van de sterkste’ in de natuur beslist
niet de garantie is voor overleven. Uit meer genuanceerde onderzoekingen blijkt
het zo te zijn, dat de Soorten, die zich adequaat weten aan te passen aan de
veranderende situatie, overleven, terwijl Soorten die dat niet voor elkaar
krijgen decimeren, respectievelijk uitsterven.
Wanneer
in een organisatie tussen mensen onderling een zekere mate van competitie
aanwezig is, kan dit stimulerend en gezond werken. Wanneer echter de competitie
te ver wordt doorgevoerd en ontaart in rivaliteit is het gevolg ineffectiviteit
binnen een organisatie. Het gaat er dan niet meer om wie er gelijk heeft maar
wie er gelijk krijgt, los van de vraag of dat gelijk krijgen enige waarde
toevoegt aan het bereiken van de doelstellingen van de organisatie. En zijn
vervolgens de “kruiddampen” opgetrokken is niet uitgesloten dat het achteraf
een Pyrrusoverwinning blijkt te zijn.
Om
dit soort situaties te voorkomen zou het goed zijn als met name managers – en
dat zijn degenen die medewerkers aansturen – leren om hun competitieve
instelling om te zetten in complementair handelen. Anders gezegd, hoe kunnen we
de kwaliteit van een bepaalde groep of een enkeling aanvullen met die van
anderen, dusdanig, dat de betrokkenen elkaar in hun werk en in het bereiken van
resultaten versterken.
Veelal
blijkt, dat wanneer op deze wijze gewerkt wordt, het geheel meer is dan de som
van de delen. Anders geformuleerd: 1 plus 1 wordt 3.
Het
concept van Business-, Skills- en task management gaat uit van deze
complementaire manier van denken en handelen. En wel vanuit de individuele
toegevoegde kwaliteitswaarde gericht naar een gezamenlijk succes. Een
belangrijke ‘lifeline’ daarbij is een onderling vertouwen.
Met deze 3 complementaire managementrollen en een knipoog naar de 3 waarden van Treachy en Wiersema[1] komt je tot “Customer business”, Skill leadership en Task excellence .
Met deze 3 complementaire managementrollen en een knipoog naar de 3 waarden van Treachy en Wiersema[1] komt je tot “Customer business”, Skill leadership en Task excellence .
Waarbij:
Business
management
(betreft kennis van de ontwikkelende markt en organiseren van een antwoord)
Het
is de taak van managers die belast zijn met business management om antwoord te
geven op de vraag Welke kansen er zijn in Welke
markt tegen Welke prijs, hoe zich dat op termijn ontwikkelt en op
Welke wijze een Dienstverlener in termen van organisatie en focus kan anticiperen op
deze veranderende markt.
Skills
management
(betreft kennis en vaardigheid)
Het
is de taak van managers die belast zijn met skills management antwoord te geven
op de vragen Hoe bepaalde diensten uitgevoerd moeten worden en Waarom
het op die manier moet. Vernieuwend en creatief anticiperen op ontwikkelingen
in de product/diensten portfolio.
Task
management.
(betreft taakstelling en uitvoering)
Het
is de taak van managers die belast zijn met het task management antwoord te
geven op de vragen Wat moet door Wie, Wanneer,
Waar gedaan worden. Hierbij speelt efficiency in en de kwaliteit
van processen een grote rol.
Het
zal duidelijk zijn, dat managers die belast zijn met Business management een aansturende
rol hebben, die gestoeld is op het geven van richting en middellange termijn
strategieën; zaken die aangeleverd worden aan de managers die zich bezig houden
met skill- en task management om
vervolgens hen te ondersteunen bij de uitvoering van hun
werkzaamheden.
Het
is mijn overtuiging dat bedrijven met dit Leadership in de competitieve markt van vandaag ook de “Fittest” blijkt te zijn.
Heemstede 22 december 2011
V. Slootmans
[1] The discipline of market
leaders van Michael Treachy en Fred Wiersema 1996.
Met het adagium van: “Kies uw klanten, beperk uw focus en domineer uw markt” op de waarden van: Customer Intimacy, Product Leadership en Operational excellence
Met het adagium van: “Kies uw klanten, beperk uw focus en domineer uw markt” op de waarden van: Customer Intimacy, Product Leadership en Operational excellence
Geen opmerkingen:
Een reactie posten